Vi elsker at gå i biografen, og det får Nordisk Film til at investere i nye sale og lærreder. Ikke kun er der planer i hovedstadsområdet, men selskabet satser også på at åbne biografer i Malmø.
Nordisk Film Biografer har i løbet af de seneste 10 år brugt 1 millard kroner på at investere i flere sale med bløde sæder og et stort lærred. Der er købt op og bygget nye af slagsen. Det skriver Jyllandsposten Erhverv.
Mange nye biografer i vores område.
John Tønnes der er administrerende direktør hos Nordisk Film Biografer siger:
- Man kan sagtens vokse i Danmark. Det kommer vi også til. Vi tror på biografer og oplevelsen, som et fortsat attraktivt tilbud og socialt samlingspunkt.
Nordisk Film åbnede sidste år en biograf i Frederikssund, og det er planen, at der i maj bliver åbnet en biograf i Køge. Senere på året følger så en biograf i Greve, og der er også planer om en ny biograf på Østerbro i København.
Man kan sagtens vokse i Danmark. Det kommer vi også til. Vi tror på biografer og oplevelsen som et fortsat attraktivt tilbud og socialt samlingspunkt.
Der er fortsættelsen på en udvikling, hvor der i flere år er kommet nye biografer. Især i de københavnske forstæder.
- Byudviklingen og urbaniseringen har givet nye stærke byområder. Samtidig er der en udpræget siglekultur, og helt gennemgående et pænt højt forbrugsniveau. Sådan lyder vuderingen fra John Tønnes, der er administrerene direktør hos Nordisk Film Biografer.
- Det skaber grobund for, at underholdningstilbud der kan eksistere og blomstre, forsætter han.
Byudviklingen og urbaniseringen har givet nye stærke byområder. Samtidig er der en udpræget siglekultur, og et højt forbrugsniveau.
Alene derhjemme - eller sammen med andre ?
Den administrerende direktør hos Nordisk Film tror også, at vi har ekstra brug for at komme ud, fordi vi i dag kan gøre alt alene hjemmefra.
Jeg kan komme i tanke om mange ting, der deler os. Vi har forskellige synspunkter. Men netop biografen er en ting, som kan samle os.
Markedet for biografer har i de seneste år haft det rigtig godt på trods af Netflix, YouTube og Facebook. Ifølge brancheforeningen Danske Biografer er der lige nu det højeste antal biografsale i Danmark i næsten 30 år.
Biograferne lokker med luksus.
I de senere år er biograferne også begyndt at lokke med luksusoplevleer på en helt anden måde end tidligere. I Big Bio i Herlev lokker de for eksempel med ekstra benplads. Derudover er der fokus på særlige stole for dem, der helst vil ligge ned, når de ser en film.
Stadig meget svært at få fat i de unge.
Men på trods af den slags nye idéer, så er det stadig noget af en udfordring, at få fat på de unge.
Nordisk Film kæmper stadig en svær kamp for at lokke de unge i biografen. For de vil megt hellere sidde derhjemme med deres to skærme, hørebøffer og med kontakt til vennerne via skærmen.
En 14-årig oplever samvær med vennerne via skærmen. Og det konkurrerer med oplevelsen i biografen.
- En 14-årig oplever samvær med vennerne via skærmen. Og det konkurrerer med oplevelsen i biografen, siger John Tønnes.
Så hvis man skal have de unge ind i biografen, skal det være nemt. Nemt at træffe bslutningen. Nemt at købe billetten. Nemt at vælge film. Hos Nordisk Film arbejder de netop på digitale løsninger på de udfordringer.
Men mens Nordisk Film stadig kæmper for at få de unge i biografen, satser de altså stort på nye biografsale, også på den anden side af Øresund.